- Sposoby Przyjmowania i Załatwiania Spraw
- Postępowanie skargowo - wnioskowe
Postępowanie skargowo - wnioskowe
Postępowanie skargowo – wnioskowe unormowane jest w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Prawo składania skarg i wniosków do organów jednostek samorządu terytorialnego, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych jest zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych, rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. O tym czy pismo jest skargą albo wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma.
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa;
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda lub organ wyższego stopnia;
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych - rada gminy;
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych - rada powiatu;
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych - sejmik województwa;
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu - właściwy minister, a w innych sprawach - Prezes Rady Ministrów;
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej - organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór;
- ministra - Prezes Rady Ministrów;
- konsula - minister właściwy do spraw zagranicznych;
- organu centralnego i jego kierownika - organ, któremu podlega.
Do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań i działalności organizacji społecznej właściwy jest organ bezpośrednio wyższego stopnia tej organizacji, a w stosunku do organu naczelnego organizacji - Prezes Rady Ministrów lub właściwi ministrowie sprawujący nadzór nad działalnością tej organizacji.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
Wnioski w sprawach dotyczących zadań organizacji społecznych składa się do organów tych organizacji.
Organy samorządu terytorialnego obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach. Kierownicy tych organów lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.